Trail-Running in the Alps: A Beginner’s Guide

Φωτογραφία: Giorgio1978/Shutterstock

Εχετε ακούσει? Οι άνθρωποι τρέχουν στα βουνά για διασκέδαση.

Δεν μιλάω για μια χούφτα λασπωμένους πεσμένους δρομείς στο τρελό περιθώριο της Lake District. Χιλιάδες άνθρωποι έχουν ασχοληθεί με το άθλημα του trail running και η δημοτικότητά του έχει μεγαλώσει σαν μανιτάρια.

Πάρτε ως παράδειγμα το Ultra Trail du Mont Blanc (UTMB) στις γαλλικές Άλπεις. Όταν ξεκίνησε το 2003, 722 δρομείς συμμετείχαν στον μαραθώνιο των 166 χιλιομέτρων, ο οποίος σκαρφαλώνει μέσα από μια εκπληκτική κάθετη ανάβαση 9.500 μέτρων.

Αλλά σε λίγο, περισσότεροι από 7.500 διαγωνιζόμενοι συμμετείχαν στους επτά αγώνες που αποτελούν τώρα τη διοργάνωση – η οποία σταμάτησε μόνο για ένα χρόνο (2020) κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Θα υπήρχαν πολλές χιλιάδες ακόμη αν δεν εξαλείφονταν από ένα σύστημα πόντων (που συγκεντρώνετε με το να τρέξετε πρώτα σε άλλους αγώνες) και ένα ψηφοδέλτιο. Η διοργανώτρια πόλη Chamonix είναι πιο πολυσύχναστη κατά τη διάρκεια της αγωνιστικής εβδομάδας από οποιαδήποτε άλλη εποχή του χρόνου.

Πράγμα που γεννά το ερώτημα. έχουν πιει όλοι πολύ Red Bull; Και τι καλό θα μπορούσε να έχει μια τέτοια δραστηριότητα – εκτός από εμετούς και φουσκάλες;

Αυτό πήγα στο Chamonix για να το μάθω. Δεν επρόκειτο να συμμετάσχω στο UTMB: πιθανότατα θα σκότωνε έναν τζόκερ μερικής απασχόλησης όπως εγώ. Αντίθετα, έγραψα ένα εκπαιδευτικό στρατόπεδο που στόχευε στον πρώτο δρομέα. Η βρετανική εταιρεία ξεναγών, Icicle Mountaineering τρέχει πολλά κάθε καλοκαίρι.

Αυτό έμαθα.

1. Το να τρέχεις προς τα βουνά είναι ΤΡΕΛΟ

«Πόσο τρέξιμο κάνεις στο σπίτι;» ρώτησε τον προπονητή τρεξίματος της Icicle’s Kingsley Jones πότε έκανα αίτηση για συμμετοχή στο στρατόπεδο.

«10 χλμ δύο φορές την εβδομάδα», είπα, που ήταν ψέμα. Τα κατάφερνα μόλις τα μισά. Αλλά δεν πειράζει, σκέφτηκα. Είναι βέβαιο ότι θα μας διαρρήξουν με μια μέρα ήπιου τζόκινγκ.

Δεν το έκαναν. Το πρώτο πρωί, ο Κίνγκσλι έδειξε μια καταπράσινη κορυφή ακριβώς πάνω από την πόλη, που ονομάζεται Le Signal Forbes. Ήταν ένα απλό σπυράκι στην πλευρά του ορεινού όγκου του Mont Blanc, αλλά παρόλα αυτά ένα σπυράκι 2198 μέτρων. Το Chamonix βρίσκεται περίπου στα 1000 μέτρα. «Σήμερα», είπε, «το τρέχουμε».

Ήταν μια αυτονόητα τρελή ιδέα. Μπορείτε να επιλέξετε να ανεβείτε σε μια τέτοια κορυφή – μεταφέροντας το μισό βάρος σας σε σάντουιτς με τυρί και Lucozade. Τρέξιμο όμως; Στεκόμενος στο κάτω μέρος, κάτω από έναν σχεδόν απόκρημνο τοίχο από δέντρα, φαινόταν σαν μια σκόπιμη παραβίαση των νόμων της φύσης. Κοίταξα τον συνάδελφό μου «αρχάριο» για υποστήριξη – έναν σιγομίλητο Δανό που τον έλεγαν Paw.

«Εξαιρετικό», είπε ο Paw με άψογα αγγλικά. “Ας το κάνουμε.”

2. Τις περισσότερες φορές, στην πραγματικότητα δεν τρέχετε

Έτσι ξεκινήσαμε μια δασική πίστα, αρκετά φαρδιά και ομαλή για να πάρουμε το Land Rover. Πολύ σύντομα, ωστόσο, το μονοπάτι κατέληγε σε ένα βραχώδες μονοπάτι – διαλέγοντας το δρόμο του μέσα από τα δέντρα και τους ογκόλιθους με όλη τη ζιγκ-ζαγκ πολυπλοκότητα μιας κατσίκας του βουνού.

Αρχικά, τα πήγαινα καλά. ειδικά αφότου ο Kingsley είχε απογυμνώσει το στυλ μου στο τρέξιμο σε αυτό ενός οκταογενή νίντζα. Στο όνομα του «πιο έξυπνου τρεξίματος», έκανα μικρά, γλιστρώντας βήματα και προσπαθούσα να μην αναπηδήσω ή να γλιστρήσω, οπότε δεν έχασα ενέργεια. Μου έδινε επίσης ένα ζευγάρι πασσάλων Pro Trailer Original, ώστε να μπορώ να ωθήσω τον εαυτό μου προς τα πάνω με ένα σπρώξιμο με το διπλό χέρι.

Τώρα μου είπε ότι το μυστικό του trail running είναι ότι όλοι περπατούν κάποια στιγμή σε μια διαδρομή. Δεν ήταν τόσο η ταχύτητα, είπε, αλλά ο αμείλικτος ρυθμός που ήταν σημαντικό.

Με άλλα λόγια: «Όχι, Σον: δεν σταματάμε για ένα σάντουιτς».

3. Δεν υπάρχει αρκετός αέρας στις Άλπεις για να γεμίσετε τους πνεύμονές σας

Trail-Running in the Alps: A Beginner's Guide |  Welove2ski.com

Μην πιστεύετε αυτή τη φωτογραφία. Ο συγγραφέας τρέχει (για περίπου πέντε δευτερόλεπτα) κοντά στην κορυφή του Le Signal Forbes, Chamonix. Φωτογραφία: (γ) Welove2ski.com

Ξέρεις πώς είναι όταν γυρνάς σπίτι από ένα μεγάλο τρέξιμο, και κάθεσαι στο διάδρομο, με το στήθος να φουσκώνει, με τον κόσμο να συρρικνώνεται στην επόμενη ανάσα; Λοιπόν, έτσι ήταν για το δεύτερο μισό της δίωρης ανάβασης μου: μια ζαλισμένη, λαχανιασμένη θολούρα καθώς στριμώχτηκα κάθε τελευταίο κυψελίδα πνευμόνα με αέρα, και χρειαζόταν ακόμα περισσότερο.

Μέχρι να φτάσουμε στην κορυφή, μετά βίας μπορούσα να περπατήσω, πόσο μάλλον να τρέξω. Και δεν θυμάμαι πώς ήταν η θέα. Κοίταξα καν; Μάλλον ήμουν πολύ απασχολημένος με το νερό. Α, ναι, και το να προσποιηθείς μια φωτογραφία, πάνω, που το έκανε να μοιάζει σαν το τρέξιμο να ήταν κουβάρι.

Σημειώστε όμως αυτή τη φορά. Είχαμε σκαρφαλώσει στο αντίστοιχο του Σνόουντον σε δύο ώρες.

4. Η κατηφόρα είναι χειρότερη

Δεν σου λένε για το κατηφορικό κομμάτι. Διασκεδαστικό για περίπου πέντε λεπτά, μετατρέπεται γρήγορα σε πολτοποίηση γονάτων, βασανιστήριο που σπάει το σώμα.

Ο Kingsley εξήγησε ότι υπέφερα επειδή προσπαθούσα να αντισταθώ στη βαρύτητα και έπρεπε να αφήσω τον εαυτό μου να φύγει. «Τρέξε κάτω στις μπάλες των ποδιών σου», είπε, «έτσι ώστε περισσότερο από την πρόσκρουση να μεταδοθεί μέσω των γάμπων, των οπίσθιων οπίσθιων μηριαίων και του οπίσθιου ποδιού σου, παρά μέσω των γονάτων και των τετρακέφαλων σου».

Αλλά ήμουν ήδη πολύ κουρασμένος για να ακούσω. Όταν έφτασα στον πάτο, οι μύες μου ήταν τόσο εξαντλημένοι, τα πόδια μου έτρεμαν πιο δυνατά από τον Σκούμπι Ντου όταν συναντούσε ένα φάντασμα. Δεν μπορούσα να τους κάνω να σταματήσουν. Απλώς σταθήκαμε και τους βλέπαμε να δονούνται.

5. Μετά, ξαφνικά, εγκλιματίζεσαι

Δεν θέλω να μιλήσω για τη δεύτερη μέρα.

Αλλά την Τρίτη Ημέρα, συνέβη το πιο περίεργο πράγμα. Ξύπνησα νιώθοντας πιο ανάλαφρος και σε εγρήγορση από ό,τι είχα κάνει εδώ και χρόνια. Ήταν σαν να είχε ξυπνήσει το σώμα μου από έναν δεκάχρονο ύπνο.

Τι συμβαίνει?” Ρώτησα τον Kingsley, καθώς ξεκινούσαμε την Testa della Tronche των 2581 μέτρων, στην ιταλική πλευρά του Mont Blanc. «Έχετε αρχίσει να εγκλιματίζεστε», είπε. «Ήταν προφανές μόλις σε είδα σήμερα το πρωί». Ήμουν ακόμα ο Captain Slow: έσταζε ιδρώτα, λαχανιασμένη, μύριζα μασχάλη. Αλλά η πρόοδός μου ήταν πιο σταθερή, η στάση μου πιο θετική και το μυαλό μου επιτέλους ανοιχτό στην ομορφιά του περιβάλλοντός μου μια άψογη καλοκαιρινή μέρα.

Trail-Running in the Alps: A Beginner's Guide |  Welove2ski.com

Αυτή τη φορά, στην πραγματικότητα. Τρίτη μέρα στο Testa della Tronche. Φωτογραφία: Welove2ski.com

Στη συνέχεια, καθώς φτάσαμε από την κορυφή του Testa, ο Kingsley μου έδειξε πώς οι δρομείς κατάλληλων μονοπατιών κατηφορίζουν.

Ξεκινήσαμε με ένα τζόκινγκ, το οποίο έγινε καντέρι, και τελικά μια ορμητική βιασύνη, ενός είδους που δεν είχα βιώσει από τότε που ήμουν παιδί – μάτια διάπλατα, χέρια τρελά, το μυαλό μου ένα νανο δευτερόλεπτο μπροστά από τα πόδια μου καθώς κοίταζα για ασφαλή προσγείωση. Ήταν τρία μέρη χαράς, δύο μέρη τρόμου και απολύτως εθιστικό.

Όταν επιστρέψαμε στο αυτοκίνητο το τελευταίο πράγμα που ήθελα να κάνω ήταν να σταματήσω.

6. Τότε είναι που ερωτεύεσαι

Ίσως η αγάπη είναι πολύ δυνατή λέξη. Αλλά jeez: η αίσθηση της ευφορίας που ένιωσα εκείνη την ημέρα του Ιουνίου με ανύψωσε και με οδήγησε μέχρι τις αρχές Αυγούστου. Και ήμουν έκπληκτος και ενθουσιασμένος με την ανακάλυψη ότι το σώμα μου ήταν ικανό για τέτοια κατορθώματα. Ήταν σαν να είχα ρίξει κάποιο είδος γερασμένου δέρματος και βγήκα, αναβοσβήνει στο φως – μια νεότερη, πιο φρέσκια εκδοχή του εαυτού μου.

Οπότε ναι, τώρα καταλαβαίνω γιατί το trail-running είναι τόσο δημοφιλές. Τώρα η ερώτησή μου είναι η εξής: γιατί δεν το κάνουν όλοι;

Ο Sean Newsom ταξίδεψε με την ευγένεια του France.fr και του τουριστικού συμβουλίου του Chamonix και έμεινε ως επισκέπτης του δροσερού και βολικού Hotel Faucigny. Το Icicle Mountaineering προσφέρει κατασκηνώσεις μονοπατιών στο Chamonix τον Ιούλιο, τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο.

Trail-Running in the Alps: A Beginner's Guide |  Welove2ski.com

Σας είπα ότι το τρέξιμο στο μονοπάτι είναι δημοφιλές. Η έναρξη του Ultra-Trail du Mont Blanc στο Chamonix το 2016. © UTMB® – φωτογραφία: Franck Oddoux

Συμβουλές για δρομείς για πρώτη φορά στο μονοπάτι

*Θα γλιτώσετε από πολύ πόνο τις πρώτες δύο ημέρες εάν προπονηθείτε σωστά εκ των προτέρων. Χρειάζεται πραγματικά να τρέχετε 10 χιλιόμετρα δύο φορές την εβδομάδα.

*Τα κατάφερα με τα παπούτσια για τρέξιμο από το σπίτι. Απλώς βεβαιωθείτε ότι έχετε λίγο χώρο στα δάχτυλα των ποδιών, καθώς τα πόδια σας θα χτυπούν το μπροστινό μέρος των παπουτσιών σε κατηφορικές διαδρομές.

*Η Mountain Hardwear μου έδωσε ένα ελαφρύ σακίδιο για τρέξιμο και αδιάβροχο σακάκι για το ταξίδι. Και τα δύο ήταν απόλυτα θεϊκά – γιατί κάθε γραμμάριο βάρους μετατρέπεται σε ουγγιά μόλις αρχίσετε να σκαρφαλώνετε.

*Τα κοντάρια τρεξίματος του Kingsley ήταν επίσης εξαιρετικά. Δεν θα προσπαθούσα να τρέξω ξανά σε ένα βουνό χωρίς το δικό μου ζευγάρι.